top of page

MARJOLEIN DECROIX

BELGIAN SLALOM SKIER

2016 ONVERGETELIJK MAKEN


Een nieuw jaar, nieuwe voornemens, nieuwe wensen. Ook skiester Marjolein Decroix wil heel wat bereiken in het jaar 2016. Na een tweede staartbeenblessure dit seizoen, wil ze het vooral blessurevrij houden dit jaar. ‘Als topsporter moet je gewoon fit zijn om goed te presteren, gelukkig kan ik rekenen op Pulso-Preventielab en de voedingssupplementen van Pharmanutrics om gezond te blijven!’, vertelt Marjolein. Haar ambities reiken echter verder dan dit. ‘Ik wil de Belgische skiwereld laten zien dat ik meer in mijn mars heb dan ik voordien toonde’, zegt Decroix vastberaden.


De West-Vlaamse combineerde haar ski-carrière steeds met universitaire studies, wat haar progressiecurve natuurlijk wat beïnvloedt. Bij gebrek aan een echte jeugdwerking vanuit de federatie, kwam alles ook vrij laat op gang voor Marjolein. ‘Dit is voor de huidige jeugd helemaal anders nu het BEAST (Belgian Alpine Ski Team) op poten staat. Ik ben dan ook zeer blij dat ik mijn kennis en ervaring kan doorgeven aan de jeugd als trainster bij de U16;U14 en U12’, zegt de master LO‘. Decroix, die als enige in het Belgisch vrouwencircuit zelf instaat voor de financiële kant van het verhaal, is genoodzaakt om tijdens de vakantieperiodes te werken. Ze geeft toe dat het soms wel wat frustrerend is om te zien hoe andere skiërs tijdens die periode verder trainen en wedstrijden kunnen doen. ‘Ik moet me echter geen zorgen maken, niemand verwacht iets van mij en ik heb steeds een masterdiploma achter de hand. Zolang ik het seizoen rond krijg met behulp van mijn sponsors en er plezier in beleef, kan ik toch gewoon blijven gaan? Mijn omkadering en ikzelf geloven volop in mijn groeimogelijkheden, wat de anderen daarvan denken doet er helemaal niet toe. Ik ga mijn eigen weg, op mijn eigen tempo’ stelt Marjolein vastberaden.


Na bijna 3 weken stil gelegen te hebben, zal de Ieperse na de kerstvakantie rustig de trainingen hervatten. Eerst terug een stabiele en technisch correcte manier van skiën opbouwen is het plan. Wedstrijden begin januari, ziet ze als training. Pas eind januari vertrekt ze op tournée met als doel haar wereld ranking te verbeteren. ‘Het is verleidelijk om je te snel terug te willen meten met meisjes die al veel meer skidagen op hun teller hebben. Dit zorgt voor twijfels en onnodige kopzorgen’ .


Hoe zit het dan met die wensen voor 2016? De Vlaamse skiester wenst in de eerste plaats veel verse sneeuw, want de Europese skigebieden kunnen dit wel gebruiken. ‘Ik hoop enkel dat die sneeuw niet valt op het moment dat ik eindelijk zelf terug kan trainen, want competitieskiërs houden nu eenmaal van ijzige omstandigheden. Te veel zachte sneeuw ineens, zorgt voor diepe putten in de slalom, waardoor het dan heel gevaarlijk wordt’ legt Marjolein uit. Eens lekker in de diepsneeuw gaan spelen, is natuurlijk ook niet slecht!



Recente berichten
bottom of page