top of page

MARJOLEIN DECROIX

BELGIAN SLALOM SKIER

TWEE MAAND EN EEN HELEBOEL ERVARINGEN LATER...


Begin januari deelde Marjolein Decroix haar nieuwjaarswensen met ons. Na een minder succesvol seizoen vorig jaar, wilde ze 2016 onvergetelijk maken. Ze wenste sneeuw en dat kreeg ze ook. Ze wenste een overwinning in het internationale wedstrijdcircuit en ook dat kreeg de West-Vlaamse skiester. Ze wilde de nummer 1 van België worden in de slalom, she did it! Wat heeft de winter nog meer in petto?


Na haar werk met het Belgisch jeugdteam tijdens de kerstvakantie, hervatte ze haar eigen skitrainingen. ‘De eerste week was heel frustrerend voor mij.’, vertelt Marjolein. ‘Alles wat ik wilde was snel terug tussen de paaltjes skiën. Doordat het maar bleef sneeuwen en regenen was dat niet mogelijk. We haalden dan maar de diepsneeuwski’s van onder het stof en gingen ons amuseren als kleine kinderen in de sneeuw.’ legt de skiester uit. Eens de zon en de koude terug in het land waren, kon Marjolein Decroix eindelijk terug de slalom hervatten. Ondanks het beperkt aantal dagen dat ze reeds in de palen kon trainen dit seizoen, verliep alles naar verlangen. ‘Ik stelde me geen vragen en amuseerde mij gewoon. Elke run, elke dag begon ik sneller te skiën en het vertrouwen groeide bij elke paal die ik raakte.’, glundert de jonge dame.


Ter voorbereiding van de laatste week van januari, waar ze met ex-skiester Karen Persyn op tournée (een hele reeks wedstrijden) zou gaan, reed ze met haar trainer Remy Poccard de grens over naar Zwitserland om er een citadin te gaan skiën (internationale wedstrijd voor mensen die niet in de bergen wonen). ‘De eerste run maakte ik een grote fout net voor het platte stuk, ik dacht dat ik er geweest was en nam alle mogelijke risico’s in het tweede deel van de slalom om mijn fout goed te maken. Tot mijn grote verbazing stond ik eerste met bijna een seconde voorsprong (wat veel is in het skiën). Ondanks de druk, kon ik mijn voorsprong in de tweede run behouden en ging naar huis met de eerste trofee van het jaar.’, vertelt Marjolein fier. Dit resultaat brengt haar FIS-punten nu op 31, waarmee ze de best gerangschikte Belgische slalomskiester is op dit moment.


Vol vertrouwen vertrok Marjolein Decroix ‘on the road’ met Karen Persyn voor een week vol wedstrijden over heel Europa. Ze begon in Frankrijk, waar de skiester deel nam in Ancelle, reden daarna door naar Courmayeur (Italië), doorkruisten Zwitserland met als bestemming Splügen en eindigden in Oostenrijk voor twee slaloms in Brand. ‘Alles ging op dat moment zo goed, dat ik er geen moment aan twijfelde dat ik goede prestaties zou neerzetten en naar huis gaan met een lage dertiger (FIS-punten).’, legt Marjolein uit. In Ancelle en Courmayeur skiede ze twee mooie top-10 plaatsen met telkens een lage 40 als score. In Zwitserland sloeg het vertrouwen volledig om. ‘Ik begreep er niets van, ik dacht een goede foutloze run geskied te hebben, maar kreeg aan de finish seconden aan mijn broek dat het niet mooi was. Na video-analyse bleek dat ik gewoon een iets te voorzichtige lijn had geskied, maar dat er technisch niets aan de hand was.’, zegt Decroix. Na een gesprek met mijn mental coach van Pulso Preventielab, kon Marjolein zich herpakken in Oostenrijk. Ze paste haar lijn aan, nam meer risico’s, skiede pakken sneller, maar haalde de finish niet. ‘Dat is het harde aan de skisport. Neem je te weinig risico’s, dan ben je traag. Neem je er net te veel, dan kan het in een fractie van een seconde verkeerd gaan.’, constateert de Belgische nummer 1.















Na deze intensieve wedstrijdperiode, moest de Belgische haar seizoen even onderbreken om 18 dagen training te geven aan het BEAST (Belgian Alpine Ski Team) in het Oostenrijkse Sankt-Johann. Ze gaf er training aan de allerkleinsten (U12) die graag haar voorbeeld volgden en mooie podiumplaatsen behaalden op het Vlaams Kampioenschap. ‘Ik vind het heel leuk om mijn ervaring en liefde voor de sneeuw door te geven aan die kleine ukkiepukkies, maar sta tegelijkertijd voortdurend te popelen om zelf te skiën. De maand februari gaat snel voorbij op deze manier.’, zegt de jonge trainster.


Recente berichten
bottom of page