top of page

MARJOLEIN DECROIX

BELGIAN SLALOM SKIER

MARJOLEIN WORDT BELGISCH KAMPIOEN SENIOREN IN DE SLALOM IN VAL THORENS


Val Thorens, de cirkel is bijna rond, het seizoen zit er bijna op! Val Thorens is het skigebied waar elke winter in december de aftrap gegeven wordt van het internationale skiseizoen. In april verhuist het hele Belgische skicircus een volledige week naar het Franse gebied om er de beste Belgische skiërs te bekronen met een nationale titel. ‘De paasfoor’ wordt het ook wel eens genoemd. Entertainment troef onder aan de stade: roepende ouders, een mikado van ski’s en stokken, discussiërende bobo’s, vroeg ingezette après-ski, scheve blikken tussen concurrenten, altijd wel een provocerende uitspraak,… Af en toe komt er iemand al wenend/schreeuwend over de finish of maakt iemand een spectaculaire val in de laatste paaltjes, waarop het publiek dan massaal reageert met een luide ‘ooooeeeeeee’. ‘Soms vraag ik me wel eens af of het wel echt om de skiprestatie gaat’, vertelt Marjolein. Deze wedstrijd staat in groot contrast tegenover alle andere internationale koersen waar je zo goed als alleen bent, enkel je trainer en af en toe je vriend staan toe te kijken. ‘Geef mij maar de rust en eenzaamheid’, zegt Marjolein zonder twijfel.




Net als de meeste nationale kampioenschappen, is het Belgisch Kampioenschap een internationale wedstrijd waar dus ook andere nationaliteiten aan mogen deelnemen. Naast de Belgische titels, zijn er dus ook gewoon FIS-punten te verdienen waarmee je je plaats op de wereld ranking kan verbeteren. ‘Ik kon nog wel wat punten gebruiken, dus ik wilde mij vooral focussen op de internationale meisjes vooraan in plaats van berekend te skiën voor de titel. Na de eerste run stond ik eerste Belgische, maar met het maken van een foutje in de eerste run wist ik ook dat ik met een foutloze tweede run kon meespelen voor de internationale winst.’ aldus de West-Vlaamse. Decroix skiede een zeer agressieve twee run, maar verloor net voor de finish haar evenwicht en kwam op haar zij terecht. Ze moest dus vanuit stilstand opnieuw vertrekken om de aankomst te halen en verloor vanzelfsprekend heel wat tijd. ‘Dit maakt deel uit van de sport, het kan in een fractie van een seconde over en uit zijn’ reageert de skiester. ‘Het is jammer, maar ik heb zeker geen spijt. Ik was wel enorm verbaasd toen ik mijn tijd zag, want al bij al was ik nog niet zoveel achter de eerste meisjes. Ik durf niet te denken aan ‘wat als ik niet gevallen was’. Dat helpt je niet verder, je wordt er alleen maar gefrustreerd door.’



Eerste Belgische werd Marjolein door haar val niet, maar ze kon toch de titel bij de senioren op haar naam zetten. De trofee is te bewonderen op het kantoor van Verzekeringen De Leeuw en AXA bank in Deerlijk, de hoofdsponsors van Marjolein.


Recente berichten
bottom of page