top of page

MARJOLEIN DECROIX

BELGIAN SLALOM SKIER

SUPPORTERS IN SAINTE-FOY: NEVER SAY NEVER!

Op het einde van de kerstvakantie gingen er 2 internationale wedstrijden door in het Franse Sainte-Foy Tarentaise. Voor de gelegenheid waren Marjolein haar ouders op bezoek en daar was de West-Vlaamse skister heel blij mee. ‘Frankrijk is nogal ver van België, dus meestal heb ik niet echt supporters. Dan is het heel speciaal wanneer er wel iemand komt kijken’ vertelt ze.


Mama Hilde, die in de beginjaren zowat elk weekend met haar dochter naar wedstrijden reed, is het al wat gewoon. Voor papa Ivan, die altijd basketcoach was en minder tijd had om heel Europa rond te rijden, was het een première. ‘Ik denk dat hij niet goed tegen de koude kan en ook een hekel heeft aan wachten’ zegt Marjolein. Decroix skiet ondertussen al bijna 10 jaar internationale wedstrijden, maar haar vader zag haar nog nooit eerder in actie. ‘Hij is wel eens meegekomen naar een avondwedstrijd!’ vertelt de skister. Dan kon je het eerste deel van de piste niet zien van aan de finish en ik nam toen de 3e paal tussen mijn benen. Hij zag mij enkel langs de zijkant van piste naar beneden komen’ lacht Marjolein.



Deze keer ging het gelukkig beter! ‘Ik had hen ook wel gezegd dat ze aan de kant van de piste moesten gaan staan, zodat ze ten minste de start konden zien’ geeft ze toe. Tijdens de eerste run maakte de skister een foutje, maar skiede toch behoorlijk goed en eindigde op een 8e plaats. Jammer genoeg moest ze tijdens de 2e run serieus in de rem gaan om de volgende paal te kunnen halen en viel ze zo terug naar een 15e plaats. ‘Er zat meer in, maar ik ben vooral blij met de manier waarop ik geskied heb. Het gaat de goede richting uit. Die foutjes die me veel tijd kostten, halen we er wel uit in de toekomst’ analyseert Decroix haar wedstrijd.


Naast haar ouders, kwamen er heel onverwacht ook enkele onbekende Belgen supporteren. ‘Leuk dat ik jonge skiërtjes kan doen dromen. Dit kan de skisport in België alleen maar doen groeien!’ zegt Marjolein enthousiast.


Op de tweede wedstrijddag kon Decroix haar niveau nog een beetje omhoog krikken en eindigde op een 6e plaats na de eerste run, ook deze keer met een fout op het bovenste stuk van de slalom. De tweede run verliep foutloos, tot 5 palen van de finish. ‘Ik nam veel snelheid mee vanuit de muur naar het laatste platte stuk, maar ging niet voldoende naar voor om met die snelheid om te gaan en kwam plots achterop. Mijn ski’s vlogen de lucht in, waardoor ik te laag uit kwam om de volgende paal te halen.’ deelt Decroix ons mee.


Recente berichten
bottom of page