top of page

MARJOLEIN DECROIX

BELGIAN SLALOM SKIER

De spits afbijten in Diavolezza


Na een lange voorbereidingsperiode tijdens de zomer en de herfst, keek Marjolein met spanning uit naar de eerste wedstrijden. Heeft het werk van deze zomer geloond? Ben ik er klaar voor? Resulteren de aanpassingen van mijn techniek ook in snellere tijden? Veel vraagtekens en 1 enkele manier om antwoorden te vinden: het eerste startpoortje openduwen en alles geven!


Tijdens de herfstvakantie deed Decroix haar laatste trainingsruns onder het goedkeurend oog van Jerke Van den Bogaert en heel wat trouwe Kriski-supporters. 'Sinds 3 jaar geef ik met Kriski een initiatiestage slalom voor volwassenen. Vroeg in de ochtend doe ik dan een aantal runs voor mezelf.' legt Marjolein uit. Inspringende trainer Jerke zag dat het goed was, wat enerzijds geruststellend was maar wat anderzijds de verwachtingen voor de eerste wedstrijden deed stijgen.


Om het wedstrijdseizoen af te trappen, reed de S-team bus richting het Zwitserse Diavolezza. Het was even wennen aan de harde sneeuw (zie ijs) aangezien de recente sneeuwval voor eerder zachte trainingsomstandigheden had gezorgd de laatste weken. Het deelnemersveld was niet voor de poes met de beste Zwitserse en Italiaanse meisjes aan de start (6 en 9 FIS punten). Marjolein haar eerste run was een beetje verkrampt, maar ze moest zeker niet onderdoen voor de meisjes met dezelfde FIS-punten, wat op zich al niet slecht is (+2.3s, 25e plaats met startnummer 28). Een veel meer ontspannende 2e run met een goede startplaats resulteerde in een mooie tijd op amper 0.3s van de winnares. 35 FIS-punten is niet wat Decroix haar doel is, maar die 2e run is zeker interessant om op verder te bouwen in de toekomst. Op dag 2 zorgde een agressieve start voor een aantal fouten in de eerste 15 palen van de wedstrijd, maar een goed onderste stuk bracht haar naar de 20e plaats op 1.8s. 'In de 2e run zette ik een bocht een fractie van een seconde te vroeg in, waardoor ik over het paaltje skiede in plaats van er rond (wat dus niet mag). Kan gebeuren!' analyseert Decroix haar wedstrijd. 'Ik kijk zeker positief terug op deze eerste confrontatie en ben benieuwd waar ik kan eindigen met goede runs' besluit Marjolein.


Marjolein wil de vele klanten van Kriski bedanken die haar hun stormskipas schonken. Allemaal opgeteld, werd een mooi bedrag ingezameld dat zeker goed gebruikt zal worden in de voorbereiding op de Olympische Spelen van PyeongChang in februari 2018.


Recente berichten
bottom of page