top of page

MARJOLEIN DECROIX

BELGIAN SLALOM SKIER

GEDULD IS EEN SCHONE DEUGD: UPDATE JANUARI

Na een moeilijke start van het seizoen met wat blessureleed en minder goede resultaten, is het tijd om een update van de maand januari mee te geven. Na regen komt zonneschijn? Niet echt nee! Het is nog steeds bewolkt in huize Decroix, al doet de zon zijn best om er af en toe eens door te komen. Geduld is een schone deugd, het komt nog wel in orde! Ohja, voor alle duidelijkheid: we hadden het niet letterlijk over het weer in de Tarentaise, want na een flinke sneeuwval is het hoofdzakelijk zonnig in de Franse Alpen!


Na een deugddoende Kerst- en Nieuwjaar onderbreking en wat ‘quality time’met het gezin, werden de trainingen hervat. De nieuwe Croc-ski’s (nieuw merk van competitieski’s) waren ondertussen toegekomen en werden uitgebreid getest. ‘Mijn eerste indruk was niet echt enthousiast, ze voelden een beetje aan als een ongetemd paard dat elk moment in de lucht kan springen.’ zegt Marjolein kritisch. ‘Naarmate ik er meer aan gewend was, ging het echter een stuk beter. Het is in alle geval een ski met veel energie en potentieel!’ vindt Decroix. Langzaam aan begon de West-Vlaamse haar vertrouwen terug te winnen en training na training waren de commentaren van haar Franse trainer positiever. Op wedstrijd daarentegen, kon Marjolein haar trainingsniveau jammer genoeg geen volledige run volhouden en ging ze altijd wel ergens in de fout. ‘In de slalom is een fout zeer snel gebeurd, met een DNF (did not finish) of een slechte tijd als gevolg’ legt Marjolein uit. ‘Het gaat de goede richting uit, maar voor een goed resultaat moet je 2 goede runs na elkaar skiën. Ik moet nog wat geduld hebben en mijn motivatie halen uit de positieve zaken in plaats van te focussen op de vele fouten die ik momenteel nog maak.’



Op 6 januari eindigde Marjolein als 15e in de FIS-wedstrijd in Sainte-Foy Tarentaise, maar maakte een grote fout in de tweede run waardoor ze van een 8e plaats terugviel naar de 15e. De volgende dag skiede de Belgische een 6e plaats in de 1e run, maar haalde de finish niet na een goede 2e run. In het weekend ging ze naar de CIT-wedstrijden in La Norma, waar ze een 3e en 2e plaats kon skiën. ‘Ook hier maakte ik altijd wel ergens een fout die me tijd kostte’ zegt Decroix. Op 19 en 20 januari nam Marjolein deel aan de Europacup wedstrijden in het Zwitserse Melchsee Frutt. ‘Ik dacht dat ik voldoende vertrouwen had opgebouwd op training tot wanneer ik als 72e aan de start stond met een ijzige en moeilijke piste voor mij. Ik skiede absoluut niet op mijn niveau en kwam dan ook nog eens in beide runs tot stilstand’ vertelt Marjolein teleurgesteld. De tweede wedstrijddag kwam de West-Vlaamse al aan de 3e paal ten val en was haar wedstrijd voorbij. Diezelfde dag reed ze nog door naar Liechtenstein om er de volgende dag in Malbun te racen. ‘In tegenstelling tot de Europacup wedstrijden, had ik deze keer wel een goed gevoel, maar nam net als in Sainte-Foy iets te veel risico’s op het einde en ging er opnieuw uit 5 palen voor de finish’ zegt Marjolein gefrustreerd. De tweede dag in Malbun skiede Marjolein een slechte 1e run, maar kon wel ze een snelle 2e run neerzetten waarbij ze de 4e tijd skiede (met startnummer 26).’ In die tweede run was ik ongeveer even snel als de beste meisjes van Europa, wat wel wil zeggen dat ik het wel in mij heb. Ik zou het gewoon 2 runs na elkaar willen doen’ hoopt Decroix.


Recente berichten
bottom of page