top of page

MARJOLEIN DECROIX

BELGIAN SLALOM SKIER

OLYMPISCHE SPELEN OF OLYMPISCHE TELEURSTELLING?


In dagen van onzekerheid, is er voor mij maar één zekerheid: jullie leven allemaal heel hard met me mee. ‘Mag je naar de Olympische Spelen gaan?’, ‘Ik zie op facebook dat Kim Vanreusel en Kai Alaerts geselecteerd zijn, maar mag jij dan niet gaan?’, ‘Ik dacht dat je pas de 25e ging weten of je mag gaan en nu staat de selectie al bekend?’, maar ook ‘Niet te teleurgesteld?’ en ‘Je hebt er alles voor gedaan, jammer.’ Zelfs mijn vriend liet zijn avondje klimmen omdat de selectie op social media was verschenen. Maar hoe zit het nu echt? Spelen of een grote flop? Voor wie niet het hele verhaal wil lezen: ik weet het niet en zal het pas de 25e januari weten!


Onzekerheid

Ik moet eerlijk bekennen dat deze periode één van de moeilijkste van mijn carrière is. Piekeren is een dagelijks, zelfs nachtelijk gegeven geworden en die bijkomstige stress helpt natuurlijk ook niet om goed te presteren op de wedstrijden, ondanks dat ik op training de beste bochten van mijn leven ski. In tegenstelling tot wat de meeste mensen zouden denken, is het niet de prestatiedruk die het zo zwaar maakt, maar de onzekerheid, de machteloosheid, het gebrek aan communicatie vanuit de beslissende instanties en het feit dat alles zo last-minute beslist wordt. Alles heeft natuurlijk te maken met de selectieprocedure op nationaal en internationaal vlak.

  • Onzekerheid: België krijgt op basis van het landenklassement 2 startplaatsen (1 man en 1 vrouw) die dus naar Kai Alaerts en Kim Vanreusel gaan. Er blijft nog een kans dat we een 3e startplaats krijgen, maar daarvoor moeten we rekenen op andere landen die hun gekregen plaatsen niet invullen.

  • Machteloosheid: De selectieperiode werd reeds 7 januari afgesloten. Gelijk wat ik nu nog presteer, heeft geen invloed meer op de selectie.

  • Last-minute: De herverdeling van de niet ingevulde startplaatsen zal pas 25 januari gebeuren. Het al dan niet vertrek naar PyeongChang is voorzien voor 3 februari.

Selectiecriteria

Om de internationale criteria te behalen (A-selectie), moet je in de top-500 van de Olympische puntenlijst staan en minder of gelijk aan 140 FIS-punten hebben. Het verschil tussen de Olympische lijst en de gewone wereldranglijst is dat de beste 5 prestaties tellen ipv de beste 2. Voor de dummies: je ranking wordt bepaald door de FIS-punten die je behaalt op internationale wedstrijden, hoe minder punten, hoe beter! Hoe meer seconden je achter de winnaar bent, hoe meer punten je krijgt. Ik sta momenteel op 29.87 punten en plaats 286, netjes binnen die criteria. Het probleem is dat er een kleine tiental Belgen deze criteria halen en dat de startplaatsen per land beperkt zijn. Daarvoor stelt de Belgische federatie interne selectiecriteria op (zie onderstaande tabel). De selectieperiode liep van 1/10/2016 tot 7/01/2018.


Volgens de fameuze tabel krijgt Armand Marchant de eerste plaats dankzij zijn 18e plaats op de Wereldbeker in Val d’Isère in 2016, maar hij is nog steeds gekwetst en zal niet deelnemen aan de Spelen. Het criteria top-45 op het wereldkampioenschap 2017 werd door 3 Belgen behaald: ik zelf werd 40e, Kai 41e en Kim 42e. Dit wil echter niet zeggen dat ik hoger gerangschikt sta dan Kai en Kim, want bijkomend regeltje nummer 4 zegt dat indien meerdere atleten hetzelfde criteria behaalden, er gekeken wordt naar resultaten op Europa-cup en de FIS-punten. Kim behaalde vorig seizoen betere resultaten in de Europa-cup en beiden hebben ze betere FIS-punten waardoor zei dus de 2 startplaatsen op de Olympische Spelen zullen krijgen.


Herverdeling van niet-gebruikte startplaatsen

Er blijft echter nog een kansje op een 3e startplaats voor België aangezien de plaatsen die andere landen niet invullen, herverdeeld zullen worden op 25 januari. Het blijft dus afwachten of ik al dan niet naar PyeongChang zal gaan.


Tot enkele weken geleden maakte ik me weinig zorgen omdat het op sportief vlak eigenlijk zeer goed verliep. Ik heb een grote stap gezet in de juiste richting. Op training verbaas ik mezelf door mijn grenzen elke dag te verleggen en ook op wedstrijd kon ik al enkele snelle runs laten zien. Alle puzzelstukjes zijn aanwezig, ze moeten gewoon nog mooi in elkaar passen op het juiste moment. Maar hoe dichter die selectie komt, hoe minder geduld ik heb, hoe minder ik mezelf een slechte wedstrijd vergeef en hoe minder ik er in geloof.

Herverdeling van niet-gebruikte startplaatsen

Er blijft echter nog een kansje op een 3e startplaats voor België aangezien de plaatsen die andere landen niet invullen, herverdeeld zullen worden op 25 januari. Het blijft dus afwachten of ik al dan niet naar PyeongChang zal gaan.


Recente berichten
bottom of page