top of page

MARJOLEIN DECROIX

BELGIAN SLALOM SKIER

BORN TO SKI, FORCED TO WORK!

De zomer is alweer voorbij gevlogen en de winter laat zich stilaan voelen. Wie denkt dat skiërs zich vervelen in de zomer, heeft het mis. In juni trainde Marjolein op de gletsjer in Tignes, in juli beklom ze de Mont Blanc en augustus bracht Decroix door in en op de Zuid-Afrikaanse sneeuw. Sinds begin mei werkte ze dagelijks eveneens een stevig fysiek trainingsprogramma af.


Voor een groot deel van de internationale skiwereld, zou dit voldoende zijn om aan het winterseizoen te kunnen beginnen. Bij de West-Vlaamse skister ligt dit een klein beetje anders. Zij moet echter volledig zelf instaan voor de budgettering van haar skicarrière. Het zoeken naar sponsors, het wikken en wegen hoe veel paar nieuwe ski’s ze zich kan permitteren, het afwegen van welke stage wel en niet kan, kiezen tussen het vliegtuig of toch maar de trein, een eigen trainer meenemen of alleen naar een wedstrijd gaan, het plannen van werkperiodes naast de vele trainingen… Het zijn alledaagse kopzorgen waar niet elke skiër mee hoeft te worstelen. ‘Er gaat veel energie verloren aan dat soort problemen, maar het heeft mij wel gemaakt tot wie ik ben. Elke minuut die ik op mijn ski’s sta, haal ik er het maximale uit omdat ik weet hoe hard ik er voor heb moeten werken’ zegt Marjolein Decroix.



De wintersportster is haar vele sponsors en haar ouders enorm dankbaar voor de morele en financiële steun. Desondanks moet er van tijd tot tijd toch gewerkt worden om het seizoen rond te krijgen. Als master LO doet de West-Vlaamse niets liever dan haar passie voor sport te delen met anderen.



Eind augustus gaf ze bijvoorbeeld een omnisport- en skikamp voor de Ieperse sportdienst, de week daarop stond ze opnieuw op de indoor skipiste om de slalommicrobe door te geven aan de jeugd van haar club Ice Mountain Racing Team. Begin september gingen de fysieke trainingen voor skiërs opnieuw van start in Pulso-Preventielab te Zwevegem. Elke donderdagavond organiseert Marjolein er conditie-, kracht-, core- en proprioceptietraining specifiek voor wintersporters. Gedurende enkele weken stond de topsportster als redder in het stedelijk zwembad van Ieper tot ze in het Sint-Janscollege in Poperinge plots een leerkracht lichamelijk opvoeding en biologie zochten. ‘Ik greep die kans om ervaring op te doen in het onderwijs met beide handen!’ vertelt Marjolein. Tijdens de herfstvakantie ging de Belgische Kampioene bij de Senioren net als vorig jaar opnieuw mee met Kriski naar het Oostenrijkse Stubai om er een slalomstage te geven met Jerke Van den Bogaert. ‘Ik nam er ook deel aan de Belgische wedstrijden en was blij dat ik ondanks het beperkt aantal skitrainingen van de laatste maanden, de talentvolle jeugd nog steeds voor kon blijven’ zegt Marjolein.


Na een werkpauze van een aantal maanden, was de Belgische skister blij om half november opnieuw naar het Franse Bourg-Saint-Maurice te verhuizen en haar voorbereidingen voor het seizoen te hervatten. De eerste wedstrijden staan gepland op 5 en 6 december in het Noorse Trysil, waar ze onmiddellijk ook haar debuut zal maken in het Europacup circuit.


Recente berichten
bottom of page